(9-13) Forward Plan (4 pages)
(14- 19) Introduction (5 pages)
PART ONE
(Ch. I, 23-36): On his being, birthplace, parent, lineage, and family (13 pages)
(Ch.II, 39-53): On his consciousness, sates, stages, and excellence (14 pages)
(Ch. III, 57-69): On his knowledge, generosity, liberality, chivalry, aspiration, piety, asceticism, exhortation, freedom, direction and guidance to Allah and leadership of folks by station and adage to Him (12 pages)
(Part IV, 73-96): On the array of his litanies and invocations, the presentation of his order’s chain and followers, the bounty of his litany and what Allah have prepared for its reciter, the description of the disciple and what unbinds him from his instructor, the description of the followed Shaykh in his statements and actions, the method of mystic chanting, and some of his supplications (23 pages)
(Ch. V, 99-154): The interpretation of some Quranic verses (55 pages)
PART TWO
(Ch. I, 157-180): The interpretation of some Hadiths (23 pages)
(Ch. II, 181-233): The interpretation of some maxims (in earlier authorities’ works) in gifted terms (52 pages)
(Ch. III, 234-251): On his epistles (17 pages)
(Ch.2, IV, 252-233): On some of his juridical issues and scientific opinions (19 pages)
(265-302): Conclusion, which includes the elucidation of the great prayers of: “The Jewel of Realities in the Description of the Reality Chieftain of the Creatures”, “The Jewel of Excellence in Praise of the Chieftain of Men”, and, “The Divine Prayer in the Ahmedi Reality”. (37 pages)
. ذكر العلامة سيدي أحمد بن الحاج العياشي سكيرج رضي الله عنه في كتاب تيجان الغواني في شرح جواهر المعاني: وكان القدح المملئ من خمرة الحب في هذا الجانب ممن صنف في هذه الطريقة، لناشر راية هذه الطريقة زمن الشيخ رضي الله عنه. خليفته المعظم، من أفاض عليه الشيخ من الحضرة الأحمدية إمداده، فكان من بين أصحابه مريده ومراده، فظهرت عليه من بركته خوارق العادة، أبي الحسن سيدي الحاج علي برادة، قدس الله سره في جنة النعيم. فجاء بهذا التأليف في أبدع تصنيف، وأحسن تصريف، لا يحتاج به إلى تعريف، فجاد به على الفقراء فأغناهم به عن الغير، وأجاد في وضعه فدلهم على تحصيل كل خير، وأفادهم بما أبداه فيه بما رفع للطرف أعلام السير، بإنقاذ المريدين من ضنك الضيم والضير، وكشف به عن غواني المعارف الحجاب، وفتح به لأهل الإمداد من كل خير ألف باب، وهداهم إلى التخلق بكمال الآداب، التي يعز مثلها أن يوجد في كتاب، حتى أظهر ذلك الدر الثمين للعالمين بين العالمين، فكم أبدى فيه من مناقب وفضائل، وفتوحات وشمائل، وكرامات ومسائل، ومقالات ورسائل، مما يبهر العقول الراجحة، ويحرك الهمم الناجحة، وينور الصدور الصالحة، ويحي النفوس الطامحة. فلا تسأل عما اشتمل عليه مع إيجازه من جواهر المعاني المنظومة في سلك البيان البديع النظم والنثر، فما هو إلا السحر الحلال، لعمرك ما هو إلا كاسمه جواهر المعاني، يعرف قدره من عرف ما انطوى عليه، ويقدر قدره من مثل بين يديه، وسقاه مما لديه، وذاق من سره الذي سيق إليه، فهو سر مكتوم، وكأس مختوم، وذر منظوم، ومثله معدوم، سطوره شطور من المنى، ومعانيه مذهبة للعنى، يحصل به لمطالعه عن سواه من كتب القوم كمال الغنى، باطمئنان النفس ودوام الراحة المحمودة مع الهنا. لا تعجبن لحسود راح ينكرها ... تجاهلا وهو عين الحاذق الفهم. فكم شربنا من رحيقه المختوم كؤوسا، وطأطأنا لمعانيه رؤوسا، وطبنا به نفوسا، ودفعنا به عنا بؤسا، وعمره به دروسا وطروسا، وشفينا به الغليل، وأبرأنا به القلب العليل، وكان لنا نعم الدليل، الموصل على غاية المقصود الذي هو بسعادة الدارين كفيل، وهو مع وضوح معانيه وبلاغتها، وتشييد مبانيه وفصاحتها، وتلويح إشاراته وصراحتها، وتفنن عباراته وملاحتها، فقد تأخذ منه الأفكار على قدرها من الفهم، وتقتبس الفهوم من الأنوار على قدر مبلغها من العلم، ويكشف لها عن الأسرار على قدر ما تحمله من الكتم، وتفتض منه عرائس الأبكار على قدر قوتها بين القوم. |
The Mother Books Collection
2. Al-Allama Sidi Mohammed ibn al-Mishri Sibai al-Hassani (d. 1224/1809), “Al-Jami’a li-Maa Iftaraqa min ‘Ulumn al-Qutb al-Maktum” (The Absolute in What Has Separated from the Sciences of the Concealed Pole).
6. Al-Allama Sidi Mohammed b. Saghir Anbuja Chinguiti Tashiti, “al-Jaysh al-Kabir” (The Great Army).
8. Al-Allama Sidi Mohammad al-Hafid b. al-Mokhtar Beddi Chinguiti, “Mawlid Isnan al-Kamal” (Birthday of the Most Complete Human Being; Sidna Mohammed, peace and blessing be upon him). 10. Al-Allama Sidi Mohammed b. Abdelwahid Nadhifi (d. 1366/1946), “Al-Yaquta al-Farida” (The Matchless Sapphire). مؤلفات الشيخ سكيرج رضي الله عنه
قال العلامة الكبير سيدي محمد الحجوجي رحمه الله ورضي عنه في كتابه فتح الملك العلام بتراجم بعض علماء الطريقة التجانية الأعلام ما نصه :ومنهم القاضي العلامة الجليل، المشارك النزيه النبيه الحفيل، سيدي أحمد بن سيدي الحاج العياشي سكيرج الأنصاري، هذا السيد شهرته بالعلم والأدب وعدة فنون كالحساب، وليس عندنا من يتقن الجذور فيه مثله، كنار على علم، وأما مؤلفاته فحدث عن البحر ولا حرج، وإن شئت أن تقول لكثرتها هو سيوطي زمانه لما كنت مبالغا، ومن أنفس مؤلفاته نظمه لشفا القاضي عياض، وكشف الحجاب، والكوكب الوهاج، مع تمسكه بالطريقة عن فرسانها الكاملين، وذبه عن حريمها أعرف من قفا نبكي. وبالجملة فالرجل منذ نعومة أظفاره وهو مشتغل بالعلم والتأليف والذب عن حريم أهل الله، وقد حج مرات وزار، وجال البلاد والتقى برجال وأي رجال، وتولى خطة القضاء مرات في عدة مواضع، ولا زال بقيد الحياة، كثر الله في المسلمين أمثاله .و قال تلميذه العلامة الشهير سيدي محمد الحافظ التجاني المصري رحمه الله ضمن ترجمته له بعد كلام في الموضوع” :وما رأيت من بارك الله له في حياته وزمنه كسيدي الحاج أحمد سكيرج، فإنه كان يرعى أموره الدنيوية والزراعية بنفسه، مع قيامه بالقضاء والاجتماعات الدينية، وإلقاء العظات التي يلين لها الصخر، والإصلاح بين الناس، والرد على الاستفتاءات التي كانت ترد عليه من أقطار العالم الإسلامي برسائل كل واحدة منها تصلح أن تكون مؤلفا مستقلا كافيا في موضوعه، وهذا شيء لا نستطيع حصره، فإن أصحابه الآخذين عنه كثيرون في مشارق الأرض ومغاربها، من المحيط الأطلسي في أقصى المغرب إلى المحيط الهادي في الأقطار الأندونسية في أقصى المشرق من كبار العلماء والأدباء وذوي الرأي، وكان يكتب هذه الرسائل بنفسه وخطه، مع اشتغاله بالإطلاع والتأليف نثرا وشعرا، في قوة بيان وبلاغة ناصعة وتحرير حكيم" |
The Sukayraji Collection
1. “’Hadiqat Unsii fi-Ta’ariif bi-Nafsi” (The Garden of My Intimacy in the Introduction of Myself) (حديقة أنسي في التعريف بنفسي). The Allama wrote this short essay at the age of 50 (1345/1926) during his judgeship of El Jedida City. 4. Al-Allama al-Qadi Sidi Ahmed ibn al-'Iyyashi Sukayraj al-Fasi (d. 1366/1944), “Ad-Dahab al-Khalis fi Mu’ahaadat Kubra al-Khasais" (The Pure Gold in the Duplication of the Book of ‘The Awesome Characteristics”) (الذهب الخالص في محاذاة كبرى الخصائص). Among the most famous books on the Prophetic narratives and virtues are al-Suyuti's al-Khasa'is al-Kubra (The Most Awesome Characteristics of the Prophet). The Allama Sukayraj converts this book into 20.000 verses laid in more than 600 pages. 7. Al-Allama al-Qadi Sidi Ahmed ibn al-'Iyyashi Sukayraj al-Fasi (d. 1366/1944), “Mawrid al-Safa' fi-Mu'hadat al-Shifa' (The Onset of Limpidness in the Duplication of the Book of the Antidote). The Allama successfully converts al-Qadi Iyad's glorious masterpiece "The Antidote in Knowing the Rights of the Chosen Prophet" (Ash-Shifa bita'rif huquq al-Mustapha) from prose into 7747 verses in 200 pages. 9. Al-Allama al-Qadi Sidi Ahmed ibn al-'Iyyashi Sukayraj al-Fasi (d. 1366/1944), “Ash-Shamail Tijaniya” (The Tijani Narratives) (Arabic Edition). The English Translation can be found here: “Ash-Shamail Tijaniya”. 10. Al-Allama al-Qadi Sidi Ahmed ibn al-'Iyyashi Sukayraj al-Fasi (d. 1366/1944), “Al-Jami’a al-‘Irfaniya fi-Shurut wa Jull Fadail Ahl Tariqa Tijaniya” (The Obsolete Divine Exposition in the Introduction of the Conditions and Narratives of the Followers of the Tijani Order). The book presents a commentary on the poem of the Sultan Mawlana Abdelwahid Alawi (d. 1352/1937). 11. Al-Allama al-Qadi Sidi Ahmed ibn al-'Iyyashi Sukayraj al-Fasi (d. 1366/1944), “Tajrid As’ilat Shaykh Mohammed Kattani”, (The Detachment of Shaykh Mohammed al-Kattani’s Enquiries). The book is a must-read manuscript in which al-Allama Sukayraj tackles the questions of Imam Tirmidhi and Shaykh al-Kattani on the subject of sealness of sainthood. (تجريد أسئلة الحكيم الترمذي: و هي 155 سؤالا من الفتوحات المكية لابن عربي) . 12. Al-Allama al-Qadi Sidi Ahmed ibn al-'Iyyashi Sukayraj al-Fasi (d. 1366/1944), “Jannat al-Jani fi-Tarajim As’hab Shaykh Tijani” (Paradise of Harvest in the Hagiographies of the Companions of Shaykh Tijani).
13. Al-Allama al-Qadi Sidi Ahmed ibn al-'Iyyashi Sukayraj al-Fasi (d. 1366/1944), “Nahj al-Hidaya fi-Ma'ana al-Khatmiya al-Lati Tadhahara bihaa Shaykh Tijani (The Structured Pathway in the Definition of Sealness that Shaykh Tijani Claimed for Himself). Another interesting book on the sealness of sainthood in which al-Allama Sukayraj reveals comprehensive evidences on the Khatmiya of Sidna Shaykh Abil Abbas Tijani RA. The book is available only in Moroccan Andalusian script.
من رسائل العلامة سيدي أحمد بن العياشي سكيرج رضي الله عنه إلي المقدم السيد عبد العزيز الدباغ رضي الله عنه: طلبكم الإجازة في كتبنا ومحفوظاتنا ومروياتنا، فها نحن نخبركم بذلك مما ألفناه في الطريقة وخارجها فروعا وأصولا، أبوابا وفصولا، بحسب ما لدينا في ذلك من إجازات مشايخنا، مما تلقينا منهم الإجازة فيه مشافهة ومكاتبة بشروط ذلك، طبق ما بينا ذلك في كتابنا قدم الرسوخ فيما لمؤلفه من الشيوخ، وهو ثبت جمعنا فيه أسانيدنا ومروياتنا من علوم وكتب وحديث وغير ذلك، غير أنه لا تروق في نظري الإجازة في غير كتب الحديث والذكر الحكيم، فإن الإجازات في نظري تنقسم إلى من هو من قبيل الشهادات للتحصيل على الرواتب المعينة من الحكومة، وهي لا تجدي نفعا في طريق السلوك، لكونها قاصرة على نفع دنيوي، ولا يحتاج فيها إلى سند، لأن المدار فيها على التحصيل، والإدراك الذي عليه في فهم العلوم التعويل، والسند عندي في ذلك من قبيل ضياع الوقت، إلا ما كان من معرفة الكتب ومؤلفيها، فهو للمعتقد فيه البركة، وذلك نظرا لذكر الصالحين ومالهم من المآثر التي من جملتها تآليفهم، وإنما النفع الخاص عندي مع النفع العام أتحققه في العلوم النورانية والكتب المؤلفة فيها. والحاصل أن كل علم يشترك في تحصيله الأجنبي والمسلم يحتاج فيه إلى إجازة، لأن المدار فيه على التحصيل للقواعد وفهم المقاصد، وأما ما ينفرد فيه المسلم، فإما أن يكون نورانيا محضا كالحديث والقرآن، فهذا السند فيه من الدين، وإما أن يكون من علم الأصول والفروع، فالمدار فيه على تحصيل قواعده من العارفين به، ولا يحتاج فيه إلى سند إلا على وجه التبرك لا غير، ولا فائدة في السند في اللغة والشعر والمنطق والنحو والمعقولات، وغير ذلك من علم الطبيعة والتنجيم في الكتب المؤلفة فيها، إلا من الحيثية التي ذكرناها من معرفة أصحاب الفن المجاز فيه. وقد كان أخبرني شيخنا العارف بالله سيدي ومولاي أحمد العبدلاوي رضي الله عنه عن القطب سيدي الحاج علي التماسينينه كان يقول عن الشيخ قدس سره : العلوم على أربعة أقسام : علم يقسي القلب وهو علم الفقه والجمود عليه، وعلم يورث الكبر وهو علم النحو وما يرجع إليه، وعلم يزهد في الدنيا وهو علم التاريخ وما أنيط به، وعلم ينور القلب وهو علم الحديث وما يتعلق به، ولا شك أن المنور للقلب هو الذي يحتاج فيه إلى سند، والسند فيه من الدين، وعلى كل حال فلدينا إجازات من شيوخنا اشتملت على الأسانيد المنوطة بكتب الفقه والحديث والقراءات والكلام وغيرها، حسبما أفضنا القول في ذلك في كتابنا قدم الرسوخ المشار له، وإذا يسر الله طبعه نوجه لكم منه نسخا، وقد أجزناكم بجميع ذلك إجازة تامة عامة لتجيزوا بها من شئتم، وأنتم أهل لذلك، إلا ما كان من بعض الكتب في الطريقة التي لا إجازة لنا من أربابها، فنحن لا نجيز فيها إلا بالأذكار المشتملة عليها من الوجهة التي فيها الإذن لنا من أشياخنا قدس سرهم، وقوفا مع الجادة في الطريق، وحسبنا الله ونعم الوكيل من الترامي على ما ليس لنا به علم، وانتحال أسانيد لم يكن لنا بها اتصال بين ذوي العلم والفهم، (وأفوض أمري إلى الله إن الله بصير بالعباد). |
14. Al-Allama al-Qadi Sidi Ahmed ibn al-'Iyyashi Sukayraj al-Fasi (d. 1366/1944), “Tanbih al-Ikhwan Anna at-Tariqa Tijaniya la-Yu’tiha illa man Lahu Iidhn-u Sa'hih Tula Zamaan wa la Yasi'hhu Talqinuha 'Amman Yulaqqinu Ghayraha Mina Turuq Kayfamaa Kaan” (Paying the Attention of the Brethren that the Tijani Path is Ever Initiated by the Possessors of Genuine Authorization and that it is Never Initiated by Those Who Offer Other Orders Whomever They Are) (تنبيه الإخوان على أن الطريقة التجانية لا يلقنها إلا من له اذن صحيح طول الزمان و لا يصح تلقينها عمن يلقن غيرها من الطرق كيف كان). This must-read book discusses two of the three sacred conditions of the Mohammediya Tijani order; detachment of the Tijani Wird and Path with other litanies and orders. The book was resumed at the order of the Khalifa Mawlana Mahmud ibn Mawlana al-Bashir Tijani RA to answer the claims of the founder of the Algerian Sulaymaniya sect, the Shaykh Sidi Mohammed ibn Sulayman Nadrumi (d. 1346/1927) who maintained the authority to initiate the Mohammedian Tijani Path along with the Qadiriya, the Tayyebiya-Wazzaniya, and the Darqawiya. It seems that Shaykh Ben Sulayman understood the lesson and repented upon reading this 240 pages book, which was by the way commented by scholars: Mouawiya Tamimi at-Tunusi and Sidi Abdellah Ben Hachmi Wazzani. 15. Al-Allama al-Qadi Sidi Ahmed ibn al-'Iyyashi Sukayraj al-Fasi (d. 1366/1944), “’Aqd al-Marjan al-Muwajjah ilaa Shaykh Mohammed ibn Sulayman” (The Coral Necklace Directed to the Shaykh Mohammed ibn Sulayman) (عقد المرجان الموجه إلى الشيخ محمد بن سليمان). This is another epistled directed to the Shaykh of the Sulaymania order in which the Allama demonstrates in short some of the pitfalls of initiating the Tijaniya order along with others Sufi paths. 18. “Tarab al-‘Hayy fi-Kawn al-Akhd ‘Ani Shaykh al-Muntakil ilaa Dar al-Baqa´Afdal mina al-Akhd ‘ani al-‘Hayy” (The Tune of the Living in that Taking from a Deceased Master being superior than the Living One) (طرب الحي في كون الأخذ عن الشيخ المنتقل إلى دار البقاء أفضل من الأخذ عن الحي).
20. “Al-Fuyudat al-Irfaniya fi ar-Rad ‘ala al-Ifriqi Mouallif al-Anwar ar-Rahmaniya” (The Mystic Flow in Answering the Allegations of Al-Ifriqi: Author of the ‘Gracious Lights’) (الفيوضات العرفانية في الرد على الإفريقي مؤلف الأنوار الرحمانية).
21. Al-Allama al-Qadi Sidi Ahmed ibn al-'Iyyashi Sukayraj al-Fasi (d. 1366/1944), “Al-Iman as-Sahih fi-Rad ‘ala Mouallaf al-Jawab as-Sari’h” (The Accurate Conviction in Response to the Author of ‘The Forthright Response’) (الايمان الصحيح في الرد على مؤلف الجواب الصريح). The book is the answer of the Allama Sukayraj to the false allegations of Ben Badis and Mohammed ibn Hassan al-‘Hajwi. 22. Al-Allama al-Qadi Sidi Ahmed ibn al-'Iyyashi Sukayraj al-Fasi (d. 1366/1944), “al-Qawl al-Musib fi-Bayan Maa Khufuya ‘ala Mudiir Jaridat al-Fath Muhyi-d-Din al-Khatib” (The Proper Report in Revealing what has been hidden to Muhyi-d-Din al-Khatib: the Director of the Al-Fath Newspaper) (القول المصيب في بيان ما خفي على مدير جريدة الفتح محب الدين الخطيب).
23. Al-Allama al-Qadi Sidi Ahmed ibn al-'Iyyashi Sukayraj al-Fasi (d. 1366/1944), “Al-‘Hijara al-Mqtiya li-Kasri Mir’aati al-Masaawi al-Waqtiya” (The Squalid Marble to Smash the Mirror of [the Book of the} Contemporary Disadvantages) (الحجارة المقتية لكسر مرآة المساوي الوقتية في الرد على ابن الموقت). The book was designed to invalidate the hypocrisies of the scholar Mohammed ibn Mohammed al-Misfiwi al-Murrakushi (known as Ibn al-Muwaqqit). 29. Al-Allama al-Qadi Sidi Ahmed ibn al-'Iyyashi Sukayraj al-Fasi (d. 1366/1944), “Zahr al-Affanine fi al-Ajwiba ‘Ani al-Asila at-Thalatin” (The Blossom of in Answer the Thirtyfold Questions). ) (زهر الافانين في الأجوبة عن الأسئلة الثلاثين). The book is directed to the Muqaddam Sidi Abdellaziz ibn Abdel Majid Sudani. 32. Al-Allama al-Qadi Sidi Ahmed ibn al-'Iyyashi Sukayraj al-Fasi (d. 1366/1944), “Al-Qawl al-Jalli al-Muwajjah ila al-Arif Shaykh Mohammed ibn Ali” (The Bright Account Directed to the Gnostic Shaykh Mohammed ibn Ali) (القول الجلي الموجه إلى العارف الشيخ محمد بن علي). This book is lost.
34. Al-Allama al-Qadi Sidi Ahmed ibn al-'Iyyashi Sukayraj al-Fasi (d. 1366/1944), “Miftah al-Futuhat ar-Rabbaniya” (Input to The Divine Openings) (مفتاح الفتوحات المكية). A key writing in the commentary of some of the most complex codes in the Book of the Futuhat al-Makkiya (The Meccan Revelation) of al-Qutb al-Kamil, Shaykh al-Akbar, Sidi Muhyiddin Ibn Arabi (d. 636/1221). 35. Al-Allama al-Qadi Sidi Ahmed ibn al-'Iyyashi Sukayraj al-Fasi (d. 1366/1944), “Al-Ijada ‘alaa al-Ifada” (The Mastery Upon The Notification) (الإجادة على الإفادة). The incomplete booklet elaborates on the indications of the maxims and proverbs of Sidna Shaykh Tijani found in the book of Al-Ifada al-Ahmediya li-Murid Sa’ada al-Abadiya” (The Ahmedi Notification for the Hunter of Eternal Rapture) written by Sidi Tayyeb Sufyani (d. 1259/1844). 39. Al-Allama al-Qadi Sidi Ahmed ibn al-'Iyyashi Sukayraj al-Fasi (d. 1366/1944), “'Aqd al-Aal fi- I'araab Jawharat al-Kamal” (The Collar of Charms in the Grammar of [The Prayer of] The Jewel of Perfection) (عقد اللآل في إعراب جوهرة الكمال). 41. Al-Allama al-Qadi Sidi Ahmed ibn al-'Iyyashi Sukayraj al-Fasi (d. 1366/1944), “An-Naf’ha al-Wahbiya fi-Shar’h Slalat al-Ghaybiya” (النفحة الوهبية في شرح الصلاة الغيبية).
44. Al-Allama al-Qadi Sidi Ahmed ibn al-'Iyyashi Sukayraj al-Fasi (d. 1366/1944), 'Hadrat at-Tadani fi-Shar’h Abyat al-Khatm Tijanii (The Presence of Proximity in the Elucidation of the Poem of The Seal [Shaykh Sidi Ahmed] Tijani) (حضرة التداني من شرح أبيات الختم التجاني). 51. Al-Allama al-Qadi Sidi Ahmed ibn al-'Iyyashi Sukayraj al-Fasi (d. 1366/1944), “Bustan al-Ma’aarif Fii-maa Awradahu al-Warid mina al-Lataif ‘ind ba’adi al-Mawaaqif” (The Garden of Gnosises Whereby the Flow Revealed of Blessings in a Number of Situations) (بستان المعارف فيما أورده الوارد من اللطائف عند بعض المواقف). The 63 pages of the book present beautiful interpretations to several verses of the Holy Quran. 54. Al-Allama al-Qadi Sidi Ahmed ibn al-'Iyyashi Sukayraj al-Fasi (d. 1366/1944), “Al-Badr al-Munir fi at-Tibb at-Tijani al-Marfu’a Limawlana al-Kabir” (The Enlightening Crescent Moon in the Tijani Medicine Reported to Mawlana al-Kabir; Mawlana al-Kabir b. Sidna al-Bashir b. Sidna al-Habib b. Sidna Shaykh Ahmed Tijani RA).
55. Al-Allama al-Qadi Sidi Ahmed ibn al-'Iyyashi Sukayraj al-Fasi (d. 1366/1944), “Tanwir al-Ufuq fi at-Turuq” (Enlightenment of Horizons in the -Sufi- Orders) (تنوير الأفق في الطرق). 56. Al-Allama al-Qadi Sidi Ahmed ibn al-'Iyyashi Sukayraj al-Fasi (d. 1366/1944), “Ghaniyat al-Mu’htaj fi-Shar’h Wadi’h al-Minhaj” (The Gift of the Needy in the Commentary of ‘The Straight Method’) (غنية المحتاج في شرح واضح المنهاج و هو شرح لنظم الحكم العطائية). The book provides a commentary on the poem of the Straight Method (Wadi’h al-Minhaj) of the Tijani Faqih Sidi Abdelkarim b. al-Arbi Bennis (d. 1350/1937) in which the latter turned Sidi Ibn Ata'Allah Sakandari's (d. 709/1294) famous ‘Hikam (Aphorisms) into poetry. Complimentary to Ibn Ata’Allah adages are the many aphorisms of the Allama Sukayraj that accent the themes or topics of the narratives in a more direct and intuitive manner. 57. Al-Allama al-Qadi Sidi Ahmed ibn al-'Iyyashi Sukayraj al-Fasi (d. 1366/1944), “Al-Wasiyya ash-Shafiya” (The Healing Advice) (الوصية الشافية). A poem of aphorisms and sciences in 3042 verses. 59. Al-Allama al-Qadi Sidi Ahmed ibn al-'Iyyashi Sukayraj al-Fasi (d. 1366/1944), “Ar-Rihla Zaydaniya al-Alawiya al-Maknasiya” (The Voyage with the Faqih Sidi Abderrahman ibn Zaydan al-Alawi al-Maknasi) (الرحلة الزيدانية العلوية المكناسية).
60. Al-Allama al-Qadi Sidi Ahmed ibn al-'Iyyashi Sukayraj al-Fasi (d. 1366/1944), “Ar-Rihla al-Habibiya al-Wahraniya” (The Voyage to Oran, Algeria) (الرحلة الحبيبية الوهرانية).
61. Al-Allama al-Qadi Sidi Ahmed ibn al-'Iyyashi Sukayraj al-Fasi (d. 1366/1944), “A Journey to Algeria” (شبه رحلة إلى الجزائر). 62. Al-Allama al-Qadi Sidi Ahmed ibn al-'Iyyashi Sukayraj al-Fasi (d. 1366/1944), “Rihlat Ghayat al-Maqsud bi-Rihla ma'a Sidi Mahmud” (The Ultimate Objective in the Voyage with Sidi Mahmud) (غاية المقصود بالرحلة مع سيدي محمود). The Allama’s voyage is a diary of travel where minute details are scrupulously mentioned from the first day of the caravan's departure down Fez to the last stop (Rabat) in company of al-Khalifa Mawlana Mahmoud b. Mawlana al-Bashir; the first grandson of Sidna Shaykh Tijani RA to visit Fez (1329/1911) and Morocco since the departure of Sidi Mohammed al-Kabir and Sidi Mohammed al-Habib, the sons of Sidna Shaykh, to Ain Madhi, Algeria. 63. Al-Allama al-Qadi Sidi Ahmed ibn al-'Iyyashi Sukayraj al-Fasi (d. 1366/1944), “Ar-Rihla li-Tadshin Masjid Bariz” (The Voyage to Inaugurate the Mosque of Paris) (الرحلة لتدشين مسجد باريس). 64. Al-Allama al-Qadi Sidi Ahmed ibn al-'Iyyashi Sukayraj al-Fasi (d. 1366/1944), “Taj ar-Ru´us li-Tafassuh bi-Nawahi Suss” (The Crown of Heads in the Mosey Around Souss) (تاج الرؤوس في التفسح بنواحي سوس). 65. Al-Allama al-Qadi Sidi Ahmed ibn al-'Iyyashi Sukayraj al-Fasi (d. 1366/1944), “Iqad al-Qarae´h li-Taqyiid as-Sawae´h” (Awakening of Ambitions in Memorizing the Thoughts) (ايقاظ القرائح لتقييد السوانح). The item is a diary of four months in 92 pages. 66. Al-Allama al-Qadi Sidi Ahmed ibn al-'Iyyashi Sukayraj al-Fasi (d. 1366/1944), “An-Nataej al-Yawmiya fi-Sawae´f al-Fikriya” (The Daily Outcomes in the Intellectual Thoughts) (النتائج اليومية في السوانح الفكرية). The item is a diary of two months in 67 pages.
The Twentieth Century Collection
13. Al-Allama Sidi Mohammed b. Abdelwahid Nadhifi (d. 1366/1946), “Al-Yaquta al-Farida” (The Matchless Sapphire). 16. Al-Allama Sidi Tijani b. Baba Alawi (d. 1260/1845), “Minya-t al-Murid” (The Desire of The Seeker). 17. Sidi Mohammed al-Hafidh al-Misri (d. 1398/1983), “Asfa manahil as-safa fi mashrab Khatim al-Awliya” (The Purest Fountain in the Spring of the Seal of Saints),
18. Sidi Mohammed al-Hafidh al-Misri (d. 1398/1983), “Qasd as-sabil fi-Tariqa Tijaniya” (The Straight Trail in the Tijani Pathway).
19. Sidi Mohammed al-Hafidh al-Misri (d. 1398/1983), “Fasl a-maqal fi-ma yarfa’a al-idhn fi-l ‘hal” (The Essential Saga in what Perishes Authorization),
20. Sidi Mohammed al-Hafidh al-Misri (d. 1398/1983), “Ahl al-Haqq al-‘arifun billah” (The Community of Truth: the Sages of Allah).
30. Sidi Mohammed Alwan al-Jusaqi Sayyed Tijani, Ghayat al-Amani fi-Manaqib wa Karamat Ashab Shaykh Sidi Ahmed Tijani (The Ultimate Aspirations in the Narratives and Marvels of Shaykh Sidi Ahmed Tijani).
35. Al-Ustadh Sidi Abdellah ibn Sidi Mawlud Fal, “Risalat al-Qawl al-‘Hasm fi-Masalat al-Khatmiya wa al-Khatm (The Decisive Report on the Subject of Sealness and Seal of Saints).
36. Sidi Mohammed b. Abdellah Shafi’i Taftawi, Ghayat al-Amani fi-Manaqib wa Karamat Ashab Shaykh Sidi Ahmed Tijani (The Ultimate Aspirations in the Narratives and Marvels of Shaykh Sidi Ahmed Tijani).
37. Sidi Badr Salama, An-Naf’ha al-fadliya wal hidaya al-Mohammediya (The Graceful Breeze and Mohammedian Guidance).
38. Sidi Mohammed Alwan al-Jusaqi Sayyed Tijani, “Ghayat al-Amani fi-Manaqib wa Karamat Ashab Shaykh Sidi Ahmed Tijani (The Ultimate Aspirations in the Narratives and Marvels of Shaykh Sidi Ahmed Tijani).
42. Sidi Salahuddin Tijani, Tariqa Tijaniya (The Tijani Path).
43. Sidi Salahuddin Tijani, “Kashf al-Ghuyum 'an Ba'ad Asrar al-Qutb al-Maktum (Clearing the Clouds on some of the Secrets of the Concealed Pole).